Oczy – tak jak inne narządy – z biegiem lat ulegają procesom starzenia. Po 60. roku życia większość osób musi wspomagać się okularami, przynajmniej w trakcie czytania. Mimo że nie da się zachować idealnej ostrości widzenia do końca życia, istnieją pewne sposoby na to, jak poprawić wzrok lub spowolnić zmiany.

Wzrok po 40. i 50. roku życia – zachodzące zmiany

Starzenie się organizmu to proces jak najbardziej naturalny. Pogarszający się wzrok po 50. roku życia jest jednym z częstszych powodów wizyty u okulisty, jednak taki stan wcale nie musi oznaczać choroby.

Słabsze widzenie z bliska w pewnym wieku – zwykle już po 40. roku życia – to objaw prezbiopii, czyli starczowzroczności. Wiąże się ona z utratą zdolności akomodacji oka i zmniejszeniem elastyczności soczewki, co daje objawy w postaci pogorszenia widzenia z bliska. Jest to proces nieunikniony, którego nie można zatrzymać.

Jak poprawić wzrok? Najczęstsze pytanie seniorów

Osoby po 60. roku życia pytają często: jak poprawić wzrok? Niestety procesu starzenia nie da się już cofnąć, ale można spowolnić jego dalszy rozwój. Oprócz tego oczywiście dobiera się odpowiednią formę korekcji, tak aby pacjent mógł widzieć prawidłowo.

Bardzo ważne jest, aby dbanie o wzrok stało się nawykiem nie tylko wśród seniorów. O oczy należy troszczyć się w każdym wieku, a szczególną uwagę warto poświęcić im po 40. i 50. roku życia, m.in. regularnie odwiedzając okulistę. Jakie inne działania warto podjąć, by zadbać o narząd wzroku?

Odpowiednia dieta

Zdrowe nawyki żywieniowe mają istotny wpływ na kondycję oczu. Przemyślane menu może chronić przed chorobami tego narządu, które pojawiają się wraz z wiekiem. Co zatem na poprawę wzroku? Seniorzy powinni uwzględnić w jadłospisie produkty bogate w karotenoidy – luteinę i zeaksantynę. Dobrym źródłem tych substancji są m.in.: czerwona papryka, kukurydza, brokuły, szpinak, jarmuż, sałata, brukselka.

Dla zdrowia oczu ważne są też produkty bogate w przeciwutleniacze, czyli witaminę C (cytrusy, kiwi, winogrona ziemniaki, porzeczki) oraz E (nabiał, mięso, soja, orzechy).

Istotną rolę odgrywa witamina A, którą znaleźć można w podrobach, jajach, marchwi, śliwkach czy wiśniach, a także witaminy z grupy B z roślin strączkowych, zbóż czy kapusty. Nie powinno zapominać się o produktach z zawartością witaminy D – są to głównie ryby, a także przetwory mleczne.

W codziennej diecie nie może zabraknąć minerałów. Przede wszystkim chodzi o cynk, obecny w fasoli, grochu, kaszy gryczanej, rybach, mięsie czy owocach morza. Potrzebne są też produkty z zawartością selenu i manganu – kukurydza, syrop klonowy, orzechy, ryby, ciecierzyca, kasza jęczmienna, gorzka czekolada, orzechy włoskie, a także miedzi – kakao, pestki dyni, nasiona słonecznika.

Zalecane jest ponadto spożywanie kwasów omega-3, które znaleźć można w tłustych rybach i olejach rybich oraz olejach roślinnych, np. lnianym, sojowym, oliwie z oliwek czy orzechach włoskich.

Nawilżanie oczu

Jak wiadomo, z wiekiem pacjenci coraz częściej narzekają na suchość oczu, która objawia się swędzeniem i pieczeniem, uczuciem piasku pod powiekami oraz okresowymi zaburzeniami ostrości widzenia. Aby zminimalizować przykre objawy, dobrze jest stosować specjalne krople nawilżające. Oprócz tego należy często mrugać, ponieważ odruch sprzyja równomiernemu rozprowadzaniu filmu łzowego na powierzchni oka. Wbrew pozorom, wiele osób hamuje ten naturalny mechanizm, np. zbytnio skupiając się na monitorze komputera.

Poza kroplami i mruganiem, na nawilżenie oczu, a co za tym idzie poprawę jakości widzenia, ma również wpływ nawilżenie powietrza. Szczególnie w sezonie zimowym, kiedy działają grzejniki, pacjenci narzekają na suchość oczu i błon śluzowych. Warto zaopatrzyć się wtedy w specjalne nawilżacze powietrza.

Przeciwdziałanie cukrzycy i nadciśnieniu

Zarówno cukrzyca, jak i nadciśnienie tętnicze, mogą być przyczyną problemów ze wzrokiem. Obie choroby prowadzą m.in. do retinopatii uszkadzającej naczynia krwionośne w oku.

Bardzo ważna jest więc zdrowa dieta, o której była mowa, rezygnacja z używek – alkoholu, papierosów, oraz umiarkowana aktywność fizyczna – chociaż 20-30 minut spaceru dziennie.

Oprócz tego należy regularnie wykonywać badania kontrolne, tak aby zdiagnozować chorobę we wczesnym stadium i móc na jej wczesnym etapie wdrożyć odpowiednie leczenie. Dzięki temu pacjent może uniknąć wielu powikłań, m.in. w postaci chorób narządu wzroku.

Ochrona przed promieniowaniem słonecznym

Nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne może doprowadzić do poważnych uszkodzeń i problemów ze wzrokiem, dlatego warto stosować odpowiednią ochronę. Przede wszystkim będą to okulary słoneczne lub soczewki z filtrem UV. Dodatkowo można założyć kapelusz, a w godzinach porannych i wieczornych, kiedy słońce znajduje się na wysokości oczu i może wyrządzić najwięcej szkody, najlepiej go po prostu unikać.

Jak widać – istnieje wiele sposobów na to, jak wzmocnić wzrok seniora. Powyższe wskazówki mają korzystny wpływ nie tylko na kondycję oczu, ale również całego organizmu. Warto systematycznie wdrażać je w życie aż staną się nowymi, zdrowymi nawykami.

Źródło tekstu: https://voigtklinikaoka.pl/2022/03/21/wzrok-po-60-roku-zycia-jak-wspomagac-oczy-seniorow-2/